W listopadzie 2021 ogłoszono rozporządzenie wprowadzające znaki drogowe oraz inne zmiany.
Nowe znaki drogowe
Zostają wprowadzone znaki oznaczające punkt ładowania pojazdów elektrycznych – samodzielny punkt lub występujący na stacji paliwowej.
Znak D-23b „stacja paliwowa z punktem ładowania pojazdów elektrycznych” Znak D-23c „punkt ładowania pojazdów elektrycznych”
Wprowadzono również tablice wskaźnikowe stosowane przed pasami zjazdowymi z dróg ekspresowych – dotychczas takie tablice przewidziane były tylko dla autostrad.
![](https://usunznak.pl/wp-content/uploads/2021/11/F-14def.png)
Oprócz tego nowe przepisy wskazują tabliczki, jakie mogą być stosowane pod znakami oznaczającymi parkingi, tj. „EV” – pojazdy elektryczne, „EV – ładowanie” – pojazdy elektryczne na czas ładowania oraz „CNG”, „LNG”, „Wodór (H2)” – dla pojazdów napędzanych tymi paliwami. Podobne napisy mogą być umieszczane na miejscach postojowych lub kopertach wyznaczanych znakami poziomymi.
Inne zmiany
Doprecyzowano znaczenie tabliczki T-32: Doprecyzowano, że tabliczka wskazuje odstęp po zatrzymaniu – co wcześniej nie było oczywiste.
![](https://usunznak.pl/wp-content/uploads/2021/11/PL_road_sign_T-32.svg_-1024x398.png)
Znak dotychczas oznaczający strefę płatnego parkowania może oznaczać także śródmiejską strefę płatnego parkowania. Dotychczas na tym znaku mogły pojawić się symbole parkometru, karty zegarowej lub biletu. Usunięto kartę zegarową i bilet. Szkoda, szczególnie karty zegarowej. Moim zdaniem byłoby to świetne rozwiązanie w miejscach, gdzie płaci się za postój np. powyżej dwóch godzin. Nie trzeba fatygować się by odebrać darmowy bilet, co często zdarza się na parkingach dużych sklepów.
![](https://usunznak.pl/wp-content/uploads/2021/11/PL_road_sign_D-44.svg_-822x1024.png)
Dotychczas znak D-50 oznaczał zatokę występującą w tunelu. Od teraz oznacza miejsce przeznaczone na zatrzymanie albo postój w razie wystąpienia niebezpieczeństwa lub awarii.
![](https://usunznak.pl/wp-content/uploads/2021/11/PL_road_sign_D-50.svg_-885x1024.png)
Zmiany dotyczą też progów zwalniających. Progi będą mogły być stosowane na drogach krajowych i wojewódzkich. Możliwe będzie stosowanie progów sinusoidalnych, w tym o dopuszczalnej prędkości 40km/h. Przepisy wprost dopuszczają stosowanie tabliczki wskazującej długość odcinka na którym obowiązuje zakaz pod ograniczeniem prędkości ustawianym razem ze znakiem A-11a „próg zwalniający”. Takie rozwiązanie można już spotkać na naszych drogach.
Zmiany z których się wycofano
Wycofano się z rozszerzenia znaczenia sygnałów nadawanych przez sygnalizatory SB na wszystkie pojazdy dopuszczone do jazdy po buspasie (w tym pojazdów elektrycznych).
![](https://usunznak.pl/wp-content/uploads/2021/11/Sygnalizator_SB.1-265x1024.png)
Wycofano się również z wprowadzenia nowego znaku oznaczającego śródmiejską strefę płatnego parkowania.
![](https://usunznak.pl/wp-content/uploads/2021/11/D-44a.png)
Więcej w filmiku na ten temat:
Linki do rozporządzeń:
– Rozporządzenie Ministrów Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 12 października 2021 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie znaków i sygnałów drogowych
– Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 października 2021 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach
Zmiany ogłoszono 17 listopada 2021 r. Część zmian wchodzi w życie 14 dni od ogłoszenia a część 2 miesiące od ogłoszenia.