Na przejeździe kolejowym w Gorlicach w ciągu ulicy Wincentego Pola ustawione były dwa znaki stop oraz dwa krzyże świętego Andrzeja dla jednego kierunku. Droga przecina w tym miejscu pięć torów, druga para znaków ustawiona była po pokonaniu czterech nieczynnych torów prowadzących do bocznicy Rafinerii Nafty Glimar S.A. Ostatni tor należy do PKP PLK S.A. i nawet jest czynny. Jeżdżą po nim drezyny zarządcy kolei…
![](https://usunznak.pl/wp-content/uploads/2023/08/gorlice_wincentego_pola_przejazd_kolejowy_przed-1024x578.jpg)
Ponieważ droga przecina łącznie aż pięć torów to na pierwszy rzut oka przejazd powinien zostać zaliczony do kategorii A:
§ 7.
rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 20 października 2015 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych oraz bocznic kolejowych z drogami i ich usytuowanie (wersja od: 5 czerwca 2020 r.)
1. Do kategorii A zalicza się przejazdy kolejowo-drogowe, na których:
1) droga publiczna na jednym przejeździe kolejowo-drogowym przecina więcej niż trzy tory lub
2) droga publiczna przecina tory, po których, zgodnie z regulaminem technicznym, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 17 ust. 7 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym, lub regulaminem pracy bocznicy kolejowej, przejeżdżają staczane lub odrzucane podczas rozrządu wagony, lub
3) nie są spełnione warunki techniczne określone dla kategorii B, C lub D.
Przejazd ma natomiast kategorię D…
§ 10.
rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 20 października 2015 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych oraz bocznic kolejowych z drogami i ich usytuowanie (wersja od: 5 czerwca 2020 r.)
Do kategorii D zalicza się przejazdy kolejowo-drogowe obejmujące skrzyżowania linii kolejowych lub bocznic kolejowych z drogami publicznymi, na których droga publiczna na jednym przejeździe kolejowo-drogowym przecina nie więcej niż dwa tory główne, a w przypadku bocznic kolejowych i kolei wąskotorowych nie więcej niż trzy tory oraz:
1) iloczyn ruchu jest mniejszy od liczby 60 000, a ruch kolejowy na danym odcinku linii kolejowej lub bocznicy kolejowej jest prowadzony z prędkością maksymalną nie większą niż 120 km/h oraz są spełnione warunki widoczności wskazane w części B załącznika nr 3 do rozporządzenia albo
2) bez względu na warunki widoczności dopuszczalna prędkość pociągu na przejeździe kolejowo-drogowym nie przekracza 20 km/h.
Zwróciłem się do PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. z wnioskiem o zmianę kategorii przejazdu. Pierwsza odpowiedź, standardowo, nie zawierała wyczerpującego uzasadnienia.
![](https://usunznak.pl/wp-content/uploads/2023/08/odp1_s1-724x1024.png)
![](https://usunznak.pl/wp-content/uploads/2023/08/odp1_s2-724x1024.png)
Napisałem więc jeszcze raz. Tym razem dowiedziałem się, że cztery tory prowadzące do bocznicy są nieczynne.
![](https://usunznak.pl/wp-content/uploads/2023/08/odp2_s1-724x1024.png)
![](https://usunznak.pl/wp-content/uploads/2023/08/odp2_s2-724x1024.png)
Zarządca infrastruktury powołał się na przepis, zgodnie z którym:
§ 2.
rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 20 października 2015 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych oraz bocznic kolejowych z drogami i ich usytuowanie (wersja od: 5 czerwca 2020 r.)
2a. Przepisów rozporządzenia nie stosuje się do skrzyżowań stanowiących przecięcia drogi z linią kolejową lub bocznicą kolejową, na których zarządca kolei nie dopuścił ruchu
Nie jestem przekonany, czy takie zastosowanie tego przepisu jest poprawne. Moim zdaniem mamy tu do czynienia z jednym przejazdem kolejowym, niezależnie od statusu poszczególnych torów. Należy traktować to miejsce jako całość. Ale rozumiem, że każdy interpretuje przepisy po swojemu. W takim razie… dlaczego pierwszy krzyż św. Andrzeja ustawiony jest przed nieczynnymi torami? Dlaczego w przeciwnym kierunku ustawiony został krzyż św. Andrzeja wskazujący na przejazd wielotorowy, choć zdaniem zarządcy infrastruktury kolejowej jest tu tylko jeden czynny tor?
![](https://usunznak.pl/wp-content/uploads/2023/08/gorlice_wincentego_pola_przejazd_kolejowy_przed_2-1024x578.jpg)
Napisałem jeszcze raz w tej sprawie PKP PLK S.A. ale nie otrzymałem odpowiedzi. Napisałem też do organu zarządzającego ruchem, choć dostałem odpowiedź z Urzędu Miejskiego w Gorlicach.
![](https://usunznak.pl/wp-content/uploads/2023/08/odp_um-edited.png)
Jak wynika z tego pisma, na przejeździe obecna była komisja z Urzędu Transportu Kolejowego. Nie było to dla mnie zaskoczeniem bo także do UTK się zwróciłem. Oto odpowiedź z UTK:
![](https://usunznak.pl/wp-content/uploads/2023/08/odp_utk_s1.png)
Niepotrzebny znak stop oraz krzyż św Andrzeja ustawione przed czterema nieczynnymi torami zostały usunięte. Wprowadzono również inne zmiany – m.in. poprawiono krzyż św. Andrzeja z drugiej strony przejazdu.
![](https://usunznak.pl/wp-content/uploads/2023/08/gorlice_wincentego_pola_przejazd_kolejowy_po-1024x578.jpg)
Zostały wprowadzone także inne zmiany, uporządkowane zostały krzyże św. Andrzeja oraz znaki G-2 „sieć pod napięciem”. Zapraszam na pełną relację na YouTube: