W listopadzie 2021 ogłoszono rozporządzenie wprowadzające znaki drogowe oraz inne zmiany.
Nowe znaki drogowe
Zostają wprowadzone znaki oznaczające punkt ładowania pojazdów elektrycznych – samodzielny punkt lub występujący na stacji paliwowej.
Wprowadzono również tablice wskaźnikowe stosowane przed pasami zjazdowymi z dróg ekspresowych – dotychczas takie tablice przewidziane były tylko dla autostrad.
Oprócz tego nowe przepisy wskazują tabliczki, jakie mogą być stosowane pod znakami oznaczającymi parkingi, tj. „EV” – pojazdy elektryczne, „EV – ładowanie” – pojazdy elektryczne na czas ładowania oraz „CNG”, „LNG”, „Wodór (H2)” – dla pojazdów napędzanych tymi paliwami. Podobne napisy mogą być umieszczane na miejscach postojowych lub kopertach wyznaczanych znakami poziomymi.
Inne zmiany
Doprecyzowano znaczenie tabliczki T-32: Doprecyzowano, że tabliczka wskazuje odstęp po zatrzymaniu – co wcześniej nie było oczywiste.
Znak dotychczas oznaczający strefę płatnego parkowania może oznaczać także śródmiejską strefę płatnego parkowania. Dotychczas na tym znaku mogły pojawić się symbole parkometru, karty zegarowej lub biletu. Usunięto kartę zegarową i bilet. Szkoda, szczególnie karty zegarowej. Moim zdaniem byłoby to świetne rozwiązanie w miejscach, gdzie płaci się za postój np. powyżej dwóch godzin. Nie trzeba fatygować się by odebrać darmowy bilet, co często zdarza się na parkingach dużych sklepów.
Dotychczas znak D-50 oznaczał zatokę występującą w tunelu. Od teraz oznacza miejsce przeznaczone na zatrzymanie albo postój w razie wystąpienia niebezpieczeństwa lub awarii.
Zmiany dotyczą też progów zwalniających. Progi będą mogły być stosowane na drogach krajowych i wojewódzkich. Możliwe będzie stosowanie progów sinusoidalnych, w tym o dopuszczalnej prędkości 40km/h. Przepisy wprost dopuszczają stosowanie tabliczki wskazującej długość odcinka na którym obowiązuje zakaz pod ograniczeniem prędkości ustawianym razem ze znakiem A-11a „próg zwalniający”. Takie rozwiązanie można już spotkać na naszych drogach.
Zmiany z których się wycofano
Wycofano się z rozszerzenia znaczenia sygnałów nadawanych przez sygnalizatory SB na wszystkie pojazdy dopuszczone do jazdy po buspasie (w tym pojazdów elektrycznych).
Wycofano się również z wprowadzenia nowego znaku oznaczającego śródmiejską strefę płatnego parkowania.
Więcej w filmiku na ten temat:
Linki do rozporządzeń:
– Rozporządzenie Ministrów Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 12 października 2021 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie znaków i sygnałów drogowych
– Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 października 2021 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach
Zmiany ogłoszono 17 listopada 2021 r. Część zmian wchodzi w życie 14 dni od ogłoszenia a część 2 miesiące od ogłoszenia.