Na ul. Marynarki Polskiej w Gdańsku był ustawiony znak B-32e „kontrola drogowa”. Nietrudno się domyślić, że także tu chodziło po prostu o wyznaczenie miejsca w którym odbywają się kontrole drogowe a nie o wprowadzenie obowiązku zatrzymania pojazdu…
§ 26. 1. Znak B-32 „stój – kontrola celna” oznacza obowiązek zatrzymania się. Zamiast napisu „Cło-Zoll” na znaku mogą być umieszczone napisy „Kontrola graniczna”, „Rogatka uszkodzona”, „Sygnalizacja uszkodzona”, „Wjazd na prom”, „Kontrola drogowa” lub „Pobór opłat” – odpowiednio do przyczyny zatrzymania.
2. Zatrzymanie powinno nastąpić w miejscu wyznaczonym w tym celu, a jeżeli nie jest ono wyznaczone – przed znakiem. Dalszy ruch może nastąpić za zgodą uprawnionej osoby lub po nadaniu sygnału zezwalającego na ruch.
rozporządzenie w sprawie znaków i sygnałów drogowych (tekst jednolity z 31.10.2019)
Przepisy nie zezwalają na zignorowanie obowiązku zatrzymania w przypadku braku osoby uprawnionej do wydania zgody na dalszy ruch.
Pora to zmienić
Zwróciłem się o usunięcie znaku. Już pierwsza odpowiedź była pozytywna.
Niestety, tak jak wskazany w piśmie, ustawiono znak B-1 „zakaz ruchu w obu kierunkach”, co moim zdaniem jest tak samo niepoprawne, jak znak „kontrola drogowa”. W końcu zatoka nie jest w żaden sposób oddzielona od jezdni, zatem znak B-1, tak samo jak B-32e, dotyczy wszystkich pasów ruchu.
Jeszcze raz zwróciłem się o usunięcie znaku (tym razem B-1) i został ustawiony znak B-36 „zakaz zatrzymywania się”.