Oznakowanie tego przejazdu nie tylko wyglądało dziwacznie – co w zasadzie miałyby oznaczać dwie lokomotywy? Takie połączenie znaku ostrzegawczego z tabliczką ma w zasadzie wykluczające znaczenie.
Znaczenie znaków drogowych
Znak A-10 oczywiście ostrzega przed przejazdem kolejowym bez zapór. Tabliczka T-10 oznacza natomiast „przecięcie drogi z bocznicą kolejową lub torem o podobnym charakterze; w miejscu tak oznakowanym ruch na drodze jest wstrzymywany przez pracownika kolei podczas przejeżdżania (przetaczania) pociągu” (§ 11 rozporządzenia w sprawie znaków i sygnałów drogowych). Tabliczka ta zgodnie z przepisami powinna być umieszczona pod znakiem A-30 „inne niebezpieczeństwo” (znak ten ostrzega przed niebezpieczeństwami nieokreślonymi innymi znakami). Dlaczego tabliczka ta znalazła się więc pod znakiem „przejazd kolejowy bez zapór”?
Słupki wskaźnikowe wskazują odległość od przejazdu – słupek z dwoma kreskami ustawiany jest w odległości ⅔ od przejazdu, a słupek z jedną kreską w odległości ⅓. Pomiędzy słupkiem z jedną kreską a przejazdem kolejowym zabroniony jest postój pojazdu.
Art. 49. 2. Zabrania się postoju:
prawo o ruchu drogowym
3) przed i za przejazdem kolejowym, po obu stronach drogi, na odcinku od przejazdu kolejowego do słupka wskaźnikowego z jedną kreską
Takie połączenie znaków może wprowadzać w błąd: z jednej strony kierowca otrzymuje informację, że ruch na drodze musi zostać zatrzymany w czasie przejazdu pociągu (tabliczka T-10), z drugiej strony znak A-10 nie przekazuje takiej informacji i sugeruje, że jest to zwykły przejazd kolejowy bez zapór, gdzie należy samemu upewnić się czy nie zbliża się pociąg.
Droga w tym miejscu przecina się z torem prowadzącym do pobliskiego zakładu, wydaje się więc że w takiej sytuacji powinna zostać zastosowana jedynie tabliczka informująca o bocznicy kolejowej (lub torze o podobnym charakterze) wraz ze znakiem ostrzegającym przed „innym niebezpieczeństwem”.
Poprawione oznakowanie
Kilka miesięcy po zwróceniu się o poprawę oznakowanie dokonano zmiany. Zastąpiono znak ostrzegawczy „przejazd kolejowy bez zapór” znakiem „inne niebezpieczeństwo”. Usunięto również słupki wskaźnikowe umieszczane przed przejazdami kolejowymi.
Obecne oznakowanie jest poprawne i nie budzi wątpliwości co oznaczają dwie lokomotywy.