Na wyjeździe z centrum handlowego „Krokus” na ul. Bora-Komorowskiego w Krakowie nadawany był dość niestandardowy zestaw sygnałów – sygnał czerwony wraz z strzałkami umożliwiającymi „skręt warunkowy” w obydwie strony.
Strzałka do skrętu „warunkowego” w lewo i w prawo
Przez wiele lat program sygnalizacji świetlnej przewidywał w tym miejscu wyjazd w lewo jedynie podczas nadawania tzw. strzałki warunkowej (sygnalizator S-2). Równocześnie nadawana była strzałka umożliwiająca skręt w prawo.
W momencie, gdy strzałki były zapalone, dla obu kierunków ul. Bora-Komorowskiego nadawany był sygnał czerwony, również piesi i rowerzyści (wzdłuż ul. Bora-Komorowskiego) mieli nadawany sygnał czerwony.
Jedyną relacją, która również była otwarta, było przejście dla pieszych i przejazd rowerowy w poprzek ul. Bora-Komorowskiego (po skręcie w lewo).
Jak wynika ze zdjęć z serwisu Google Maps, taki program sygnalizacji obowiązywał co najmniej od lipca 2014r.
Takie rozwiązanie ma wiele wad
Przy skręcie w takiej sytuacji należy zatrzymać i upewnić się, że nie zostanie utrudniony ruch innym uczestnikom ruchu. Jednocześnie cały ruch wzdłuż ul. Bora-Komorowskiego jest wtedy zamknięty. Jedyna kolizja to ta podczas skrętu w lewo (z rowerzystami i pieszymi po skręcie), co jest jednak dopuszczalne przy zwykłym sygnale zielonym.
Drugi powód to fakt, że zgodnie z przepisami zielona strzałka zezwala jedynie na skręt w najbliższą jezdnię. W tym wypadku skręt w lewo odbywa się w drugą jezdnię, ponieważ ul. Bora-Komorowskiego jest dwujezdniowa. Czyżby wszyscy skręcający w lewo popełniali wykroczenie?
Ostatni powód to fakt, że obecnie niedopuszczalna jest kolizja strumienia „strzałki warunkowej” z strumieniem rowerowym.
Propozycje zmian
We wrześniu 2019r. zaproponowałem wprowadzenie jednej z następujących zmian:
- wprowadzenia sygnalizatora kierunkowego (skręt w prawo), zastąpienie strzałki warunkowej w lewo zwykłym sygnałem zielonym
- wprowadzenie zwykłego sygnału zielonego wtedy, kiedy dopuszczalny jest skręt w prawo i w lewo oraz pozostawienie strzałki warunkowej w prawo
Po wprowadzeniu zmiany
W listopadzie 2019r. wprowadzono zmiany wg drugiej propozycji. Przypuszczam że wynika to m.in. z mniejszych kosztów i mniejszego nakładu pracy takiej zmiany. Obowiązek zatrzymania się przy skręcie w lewo w tym miejscu zniknął. Sygnały są bardziej czytelne dla kierowców, dodatkowo nadawany jest sygnał żółty przed zapaleniem się sygnału czerwonego, czego brakowało przy poprzednim rozwiązaniu.