Czy obszar zabudowany może wystąpić na drodze oznakowanej jako autostrada? Teoretycznie nie – autostrada w końcu to droga tylko dla pojazdów, bez wyjazdów z posesji, skrzyżowań i ruchu pieszych. Jednak przez pewien czas takie oznakowanie występowało na łącznicy węzła Łódź Wschód (autostrada A1) na odcinku ponad 200 metrów.
Niepoprawne oznakowanie
Zjeżdżając z autostrady na węźle Łódź Wschód kierujący pierwsze mogli zobaczyć znaki D-42 „obszar zabudowany”, dopiero po przejechaniu ok. 250m następował koniec autostrady (znak D–10). Przypuszczam, że sytuacja taka występowała od początku oddania do ruchu tej autostrady (1 lipca 2016r.).
Projekt organizacji ruchu drogowego
Aby ustalić gdzie nastąpił błąd, poprosiłem GDDKiA o projekt organizacji ruchu dla tego węzła. Jak się okazało, wg projektu obszar zabudowany zaczyna się w miejscu, w którym kończy się autostrada. Prawdopodobnie znaki zostały źle zamontowane, a przez kilka lat nikt nie zwrócił na to uwagi.
Poprawione oznakowanie
Zwróciłem się do GDDKiA z prośbą o poprawę oznakowania, wkrótce uzyskałem odpowiedź, że została dokonana korekta oznakowania – znaki końca autostrady zostały przeniesione w miejsce znaków początku obszaru zabudowanego.
Czy obecne oznakowanie jest poprawne? Moim zdaniem jeszcze nie. Dla jednej jezdni obszar zabudowany zaczyna się w innym miejscu niż dla drugiej, a ponadto wątpliwe jest czy w tym miejscu w ogóle powinien zaczynać się obszar zabudowany. Przynajmniej nie ma już obszaru zabudowanego na końcowym odcinku autostrady.