Pod koniec kwietnia 2020 r. w Niemczech nastąpiła zmiana przepisów ruchu drogowego. Łatwiej jest stracić czasowo prawo jazdy (już od 21 km/h w obszarze zabudowanym, 26 km/h poza), zwiększają się kwoty mandatów. Wprowadzone zostają nowe zasady, takie jak maksymalna prędkość (11 km/h) z jaką pojazdy ciężarowe (powyżej 7,5t) mogą skręcać w prawo (dotyczy to tylko miast) czy minimalna odległość wyprzedzania pieszych i rowerzystów (1,5 m w mieście, 2 m poza).
Oprócz zmian w przepisach wprowadzono również nowe znaki drogowe.
Tabliczka zezwalająca na skręt w prawo na czerwonym świetle wyłącznie dla rowerów
W Niemczech istnieje strzałka zezwalająca wszystkim pojazdom na skręt w prawo w czasie nadawania czerwonego światła. Oczywiście należy się zatrzymać, niewolno utrudnić ruchu innym jego uczestnikom. Teraz została możliwość zezwolenia takiego skrętu warunkowego tylko dla rowerzystów.
Warto dodać, że podobna „blaszana” strzałka została usunięta w 2001 r. z polskich przepisów z powodu niezgodności z Konwencją wiedeńską o znakach i sygnałach drogowych.
Nowe symbole pojazdów
Symbole te to (od lewej): rower towarowy, pojazd którym podróżują co najmniej 3 osoby, kamper, hulajnoga elektryczna (lub mały pojazd elektryczny), pojazd współdzielony (car-sharing).
Pojazdy współdzielone muszą mieć taką plakietkę:
Strefa rowerowa
W strefie takiej dopuszczony jest wyłącznie ruch rowerów i małych pojazdów elektrycznych. Inne pojazdy również mogą być dopuszczone. Prędkość ograniczona jest do 30 km/h, ruch rowerowy jest uprzywilejowany (nie może być utrudniony).
Zakaz wyprzedzania pojazdów jednośladowych
Dokładniej to zakaz wyprzedzania pojazdów jednośladowych i wielośladowych przez pojazdy wielośladowe silnikowe.
Zwykły znak zakazu wyprzedzania nie zakazuje wyprzedzania pojazdów jednośladowych (np. rowerów). Znak ten wypełnia tę lukę.
Velostrada
Velostrada (lub rowerostrada), czyli droga rowerowa która jest odpowiednikiem autostrady. Znak ten ma na celu umożliwienie oznakowania dróg rowerowych o wyższych parametrach.