Znak „stop” dla kierujących oznacza konieczność zatrzymania się przed drogą z pierwszeństwem (i ustąpienia pierwszeństwa), przed torowiskiem tramwajowym lub kolejowym a także w innych miejscach (np. wyjazd z drogi gruntowej). Tak jak inne znaki, zdarza się że i ten jest nadużywany na naszych drogach.
§ 21.
1. Znak B-20 „stop” oznacza:
1) zakaz wjazdu na skrzyżowanie bez zatrzymania się przed drogą z pierwszeństwem;
2) obowiązek ustąpienia pierwszeństwa kierującym poruszającym się tą drogą.2. Zatrzymanie powinno nastąpić w wyznaczonym w tym celu miejscu, a w razie jego braku – w takim miejscu, w którym kierujący może upewnić się, że nie utrudni ruchu na drodze z pierwszeństwem.
3. Znak B-20 umieszczony w obrębie skrzyżowania dotyczy tylko najbliższej jezdni, przed którą został ustawiony.
4. Przepisy ust. 1–3 stosuje się odpowiednio do znaku B-20 umieszczonego przed torowiskiem pojazdów szynowych lub w innych miejscach przecinania się kierunków ruchu.
5. Umieszczona pod znakiem B-20 tabliczka T-6c lub T-6d wskazuje rzeczywisty przebieg drogi z pierwszeństwem przez skrzyżowanie.
rozporządzenie w sprawie znaków i sygnałów drogowych
Co na temat tego znaku mówią przepisy dotyczące warunków technicznych dla znaków? Czy przykładowo można wymusić nim zatrzymywanie się w niebezpiecznych miejscach, pomimo wystarczającej widoczności?
Przepisy są jednoznaczne i jedynym warunkiem stosowania znaku „stop” jest brak dostatecznej widoczności. Sposób stwierdzenia, czy widoczność jest wystarczająca czy nie, jest dość szczegółowo opisany. Ponadto wprowadzenie znaku „stop” nie jest jedynym rozwiązaniem – przepisy jako alternatywę podaję ograniczenie prędkości. Rozporządzenie mówi że „znak B-20 należy stosować z dużą rozwagą, aby nie uległ on deprecjacji” – niestety, tej rozwagi najwyraźniej brakuje, gdyż często można spotkać „stop” w miejscach o stosunkowo dobrej widoczności.
Poniżej fragment rozporządzenia dotyczący znaku „stop”:
3.2.21. Stop
Znak B-20 „stop” (rys. 3.2.21.1) stosuje się w celu wprowadzenia w określonych warunkach obowiązku zatrzymania pojazdu przed wjazdem na skrzyżowanie z drogą z pierwszeństwem, na przejazd kolejowy niestrzeżony (kategorii D), na przejazd tramwajowy, a także w innych miejscach przecinania się kierunków ruchu. Dopuszcza się stosowanie znaku B-20 dla kierujących tramwajami, gdy torowisko przecina drogę publiczną.
Znak B-20 stosuje się, gdy brak jest dostatecznej widoczności na zatrzymanie pojazdu przed skrzyżowaniem lub przejazdem. Widoczność na zatrzymanie się przed skrzyżowaniem dla jadących drogą podporządkowaną ustala się za pomocą trójkąta widoczności (rys. 3.2.21.2).
W celu wyznaczenia trójkąta widoczności należy określić wielkości s i L. Wielkość s określa się z wykresu na rysunku 3.2.21.3. Wielkość L określa się ze wzoru: L = (s+l)·(v_p2 ÷ v_p1) gdzie:
s — widoczność na zatrzymanie się w m,
v_p1 — prędkość dopuszczalna dla drogi podporządkowanej w km/h,
v_p2 — prędkość dopuszczalna dla drogi z pierwszeństwem przejazdu w km/h,
l — długość pojazdu w m.Jeżeli okaże się, że w polu trójkąta widoczności znajdują się przeszkody, które w znaczny sposób utrudniają spostrzeganie pojazdów poruszających się po drodze z pierwszeństwem przejazdu, należy na drodze podporządkowanej umieścić znak B-20 lub ograniczyć prędkość na drodze podporządkowanej. W przypadku ograniczenia prędkości, należy ponownie ustalić trójkąt widoczności.
Znak B-20 należy stosować z dużą rozwagą, aby nie uległ on deprecjacji. Znak ten może być umieszczony na jednym lub dwóch wlotach na skrzyżowanie, tam gdzie występuje brak widoczności.
Warunki widoczności na przejazdach kolejowych kategorii D regulują odrębne przepisy.
Trójkąt widoczności dla przejazdu przez torowiska tramwajowe wyznacza się w analogiczny sposób, jak dla przejazdów kolejowych.
Znak B-20 umieszcza się możliwie jak najbliżej skrzyżowania i nie dalej niż 25 m od niego w obszarze zabudowanym. Odległość umieszczenia znaku należy mierzyć od krawędzi jezdni drogi poprzecznej lub od skrajnej szyny. Dopuszcza się umieszczenie znaku B-20 wraz ze znakiem G-3 lub G-4 (na jednym słupku).
Na drogach o dopuszczalnej prędkości większej od 60 km/h znak B-20 powinien być poprzedzony w odległości 150—300 m znakiem A-7 z tabliczką z napisem „Stop” i podaniem odległości od miejsca umieszczenia znaku B-20.
Jeżeli znak B-20 umieszczony jest na drodze o nawierzchni bitumicznej, to miejsce, w którym kierujący ma zatrzymać pojazd, powinno być uzupełnione linią bezwzględnego zatrzymania — stop. Znak B-20 nie może występować samodzielnie na skrzyżowaniach. Należy go stosować odpowiednio ze znakami D-1 lub A-6 (pkt 5.2.1. lub 2.2.6).
W przypadku gdy droga z pierwszeństwem przejazdu zmienia kierunek na skrzyżowaniu, wówczas pod znakiem B-20 umieszcza się tabliczkę T-6c (pkt 2.2.8, rys. 2.2.8.3).
rozporządzenie sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach (załącznik nr 1)