Obecnie istnieją trzy znaki drogowe dotyczące kontroli prędkości. Jakie przepisy są związane z tymi znakami drogowymi?
Automatyczna kontrola prędkości – D-51
Znak ten został wprowadzony w listopadzie 2008r., jednak jego warunki techniczne zostały opublikowane dopiero w czerwcu 2011r. Powinien być zastosowany dla każdego kierunku, dla którego fotoradar może dokonać pomiaru prędkości. Dodatkowo znak ten musi być umieszczony w określonej odległości przed fotoradarem:
odległość | dopuszczalna prędkość |
100-200m | do 60km/h |
200m-500m | powyżej 60km/h |
500m-700m | drogi ekspresowe i autostrady |
W przypadku, gdy mierzona jest średnia prędkość na danym odcinku drogi, pod tym znakiem powinna zostać umieszczona tabliczka z napisem „Kontrola średniej prędkości na odcinku …” – jest to już nieaktualne z powodu wprowadzenia znaku D-51a, choć taka tabliczka może jeszcze wystąpić do 14 sierpnia 2021r.
Zostały również określone wytyczne dotyczące fotoradarów – przykładowo obudowa fotoradaru musi być żółta.
Automatyczna kontrola średniej prędkości – D-51a i D-51b
Obydwa znaki obowiązują od 14 sierpnia 2019r (wraz z warunkami technicznymi). Stosuje się je w miejscach gdzie występuje odcinkowy pomiar prędkości. Pierwszy znak umieszcza się w miejscu, gdzie zaczyna się pomiar. Drugi, zgodnie z logiką, w miejscu gdzie następuje koniec pomiaru. W przypadku ograniczonej widoczności, pod znakiem D-51a może być umieszczona tabliczka wskazująca odległość do miejsca rozpoczęcia pomiaru.
Co ważne, na odcinku drogi na którym dokonywane jest pomiar powinna obowiązywać stała prędkość. Ponadto znaki te w ciągu 24 miesięcy mają zastąpić znak D-51 z tabliczką „Kontrola średniej prędkości na odcinku„. Czy tak się stanie?