Strzałka do skrętu warunkowego, a właściwie „sygnał w kształcie zielonej strzałki” umożliwia skręcenie we wskazywanym kierunku (w lewo lub w prawo) pomimo nadawanego sygnału czerwonego. Strzałka w lewo umożliwia również zawracanie. Może to nastąpić pod pewnymi warunkami:
- skręt następuje w najbliższą jezdnię
- skręt dozwolony jest po zatrzymaniu się przed sygnalizatorem oraz po upewnieniu się
- nie spowoduje to utrudnienia ruchu innym jego uczestnikom
§ 96. 1. Nadawany przez sygnalizator S-2 sygnał czerwony wraz z sygnałem w kształcie zielonej strzałki oznacza, że dozwolone jest skręcanie w kierunku wskazanym strzałką w najbliższą jezdnię na skrzyżowaniu, z zastrzeżeniem ust. 3.
rozporządzenie w sprawie znaków i sygnałów drogowych
2. Sygnał w kształcie zielonej strzałki, nadawany przez sygnalizator S-2, zezwalający na skręcanie w lewo, zezwala również na zawracanie z lewego skrajnego pasa ruchu, chyba że jest to zabronione znakiem B-23.
3. Skręcanie lub zawracanie, o których mowa w ust. 1 i 2, jest dozwolone pod warunkiem, że kierujący zatrzyma się przed sygnalizatorem i nie spowoduje utrudnienia ruchu innym jego uczestnikom.
Dopuszczalne kolizje
Przepisy dotyczące możliwości stosowania „sygnału w kształcie zielonej strzałki” podlegają stosunkowo częstym zmianom. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, możliwośc stosowania „strzałki warunkowej” jest bardzo ograniczona – nie może następować kolizja z ruchem poprzecznym ani z rowerzystami. Na wielu skrzyżowaniach obowiązujący program sygnalizacji nie spełnia obecnych wytycznych.
Do grupy par strumieni kolizyjnych o niedopuszczalnym jednoczesnym zezwoleniu na ruch zalicza się następujące pary:
rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach (załącznik nr 3)
a) strumień pojazdów sterowany sygnałem kierunkowym,
– dowolny inny strumień kolizyjny,
b) dowolny strumień pojazdów sterowany sygnałem ogólnym,
– kolidujący strumień pojazdów z wlotu innego niż przeciwległy,
c) dowolny strumień pieszy,
– dowolny strumień kolizyjny, z wyjątkiem:
– strumienia pojazdów opuszczających skrzyżowanie skręcających w lewo lub w prawo z pasa sterowanego sygnałem ogólnym,
– strumienia pojazdów sterowanych sygnałem dopuszczającym skręcanie w kierunku wskazanym strzałką,
d) dowolny strumień rowerowy,
– dowolny strumień kolizyjny, z wyjątkiem strumienia pojazdów opuszczających skrzyżowanie skręcających w lewo lub w prawo z pasa sterowanego sygnałem ogólnym,
e) dowolny strumień tramwajowy,
– dowolny strumień kolizyjny,
z wyjątkiem pary:
– strumień tramwajowy na wprost,
– strumień pojazdów z tego samego wlotu lub z wlotu przeciwległego:
– skręcających w lewo – z pasa ruchu wspólnego dla kierunku na wprost i w lewo oraz
– skręcających w prawo – z pasa ruchu wspólnego dla kierunku na wprost i w prawo.