Znak D-44 „Strefa płatnego parkowania” oznacza wjazd do strefy, w której za postój pobierana jest opłata. Jak powinna być oznakowana taka strefa?
Historia znaków strefy płatnego parkowania
Strefa parkowania i koniec strefy parkowania – 1999r.
Pierwszy raz znaki dotyczące płatnego parkowania pojawiają się w rozporządzeniu w sprawie znaków i sygnałów drogowych w 1999r.. Znak D-44 to jeszcze „strefa parkowania” a znak D-45 – „koniec strefy parkowania”. Warto dodać, że opłata pobierana jest od każdego pojazdu.
§ 58. 4. Znak D-44 „strefa parkowania” oznacza wjazd do strefy, w której za postój pojazdu pobierana jest opłata. Znak D-45 „koniec strefy parkowania” oznacza wyjazd z takiej strefy
Rozporządzenie w sprawie znaków i sygnałów drogowych (21 czerwca 1999r.)
Rok później nastąpiła kosmetyczna zmiana znaczenia „strefy parkowania” – zabroniono postoju pojazdów bez opłat (z pewnymi wyjątkami)
§ 58. 4. Znak D-44 „strefa parkowania” oznacza wjazd do strefy, w której za postój pojazdu pobierana jest opłata. W strefie tej zabroniony jest postój pojazdu bez wniesienia opłaty, z wyjątkiem postoju pojazdów osób lub jednostek, dla których ustalona została zerowa stawka opłaty, oraz postoju pojazdów komunikacji publicznej na wyznaczonych dla nich miejscach. Znak D-45 „koniec strefy parkowania” oznacza wyjazd z takiej strefy.
Rozporządzenie w sprawie znaków i sygnałów drogowych (24 sierpnia 2000r.)
Warunki techniczne dla strefy parkowania – 2003r.
Dopiero w 2003r. pojawiają się warunki techniczne dla stosowania „strefy parkowania”. Już wtedy pojawia się obowiązek oznakowania wszystkich ulic prowadzących do strefy płatnego parkowania znakami D-44. Znak D-45 należy stosować na jezdniach dwukierunkowych w tym samym przekroju co znak D-44.
5.2.50. Strefa parkowania
Znak D-44 „strefa parkowania” (rys. 5.2.50.1) stosuje się w celu wskazania strefy, w której w ciągu całej doby lub w określone dni tygodnia lub w określonych godzinach za postój pobierana jest opłata. W strefie oznakowanej znakiem D-44 postój w czasie wskazanym na znaku, bez wniesienia opłaty jest zabroniony.
Znaki D-44 mają wymiary z grupy znaków dużych. Na znaku obok napisu „Postój płatny” wskazuje się sposób wnoszenia opłaty poprzez umieszczenie napisu lub symbolu parkometru, karty zegarowej, biletu itp. Jeżeli obowiązek wnoszenia opłaty dotyczy określonych dni lub godzin, pod napisem „Postój płatny” umieszcza się informację określającą zakres stosowania znaku. Symbole stosowane na znaku D-44 pokazano na rys. 5.2.50.2.
Znaki D-44 umieszcza się na wszystkich ulicach doprowadzających ruch do strefy płatnego parkowania. Strefy płatnego parkowania tworzy się w celu zwiększenia rotacji pojazdów na postoju, w tych obszarach miast, w których liczba dostępnych miejsc parkingowych jest znacznie mniejsza (zwłaszcza w godzinach pracy urzędów lub placówek handlowych) od zapotrzebowania.
Znak D-45 „koniec strefy parkowania” (rys. 5.2.51.1) stosuje się w celu wskazania wyjazdu ze strefy, w której za postój pojazdu pobierana jest opłata. Na jezdniach dwukierunkowych znak D-45 umieszcza się w tym samym przekroju co znak D-44.
rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach (załącznik nr 1, 3 lipca 2003)
Strefa płatnego parkowania obecnie
W 2013r. następują znaczne zmiany związane z oznakowaniem stref płatnego parkowania. Znaki zmieniają swoje nazwy na „strefa płatnego parkowania” i „koniec strefy płatnego parkowania”. Opłata pobierana jest za postój pojazdu samochodowego, dotychczas płatny postój dotyczył wszystkich pojazdów (z pewnymi wyjątkami).
Nadal należy oznakować wszystkie wjazdy do strefy płatnego parkowania, a znak D-45 na drodze dwujezdniowej powinien być umieszczony w tym samym przekroju, co znak D-44.
Otrzymujemy również zmienione warunki techniczne. Najistotniejszą zmianą jest wprowadzenie obowiązku oznakowania miejsc postojowych znakami poziomymi i pionowymi, tj. znakami D-18 „parking”, P-18 „stanowisko postojowe”, P-19 „linia wyznaczająca pas postojowy” oraz P-20 „koperta”. Znaki te oczywiście mają swoje warunki techniczne (np. rozmiary stanowiska postojowego).
5.2.50. Strefa płatnego parkowania
Znak D-44 „strefa płatnego parkowania” (rys. 5.2.50.1) stosuje się w celu wskazania strefy, w której w określone dni robocze, w określonych godzinach lub całodobowo pobierana jest opłata za postój pojazdu samochodowego.
Znak D-44 ma wymiary ustalone dla grupy znaków dużych. Na znaku obok napisu „Postój płatny” wskazuje się sposób wnoszenia opłaty za postój pojazdu samochodowego poprzez umieszczenie napisu lub symbolu parkometru, karty zegarowej lub biletu. Jeżeli obowiązek wnoszenia opłaty za postój pojazdu samochodowego dotyczy określonych dni roboczych lub godzin, pod napisem „Postój płatny” umieszcza się informację określającą zakres stosowania znaku D-44. Symbole stosowane na znaku D-44 pokazano na rys. 5.2.50.2.
Znak D-44 umieszcza się na wszystkich ulicach doprowadzających ruch do obszaru, na którym została ustalona strefa płatnego parkowania.
W strefie oznakowanej znakiem D-44 miejsca dla postoju pojazdu samochodowego wyznacza się znakami pionowymi określonymi w pkt 5.2.18 oraz znakami poziomymi określonymi w załączniku nr 2 do rozporządzenia w: pkt 5.2.4, pkt 5.2.5, pkt 5.2.6 i pkt 5.2.9.2.
Znak D-45 „koniec strefy płatnego parkowania” (rys. 5.2.51.1) stosuje się w celu wskazania końca strefy płatnego parkowania.
Na jezdniach dwukierunkowych znak D-45 umieszcza się w tym samym przekroju co znak D-44.
rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach (załącznik nr 1, 23 września 2013r.)
Parkowanie poza wyznaczonym miejscem w strefie płatnego parkowania
Skoro miejsca postojowe powinny być wyznaczone w strefie płatnego parkowania, to czy trzeba uiszczać opłatę za parkowanie poza miejscem wyznaczonym?
Pomocna w odpowiedzi na to pytanie może być uchwała Naczelnego Sądu Administracyjnego (9.10.2019r).
(…)
opłatę za postój pojazdów samochodowych na drogach publicznych w strefie płatnego parkowania pobiera się od korzystającego z drogi publicznej wyłącznie za postój w odpowiednio wyznaczonym do tego miejscu.
(…)
W świetle omawianych przepisów prawnych miejsca płatnego postoju wyznaczone w strefie płatnego parkowania to, co do zasady, miejsca podwójnie oznakowane: znakami pionowymi D–18 i znakami poziomymi typu P-18. Niemniej jednak to znaki pionowe informują o sposobie korzystania z drogi i dlatego tym znakom, co trzeba podkreślić, należałoby przypisać rolę decydującą w wyznaczeniu miejsca płatnego postoju. Uzasadniałoby to stwierdzenie, że miejsca postoju oznakowane w strefie płatnego parkowania wyłącznie znakiem poziomym nie spełniają wymagania miejsca wyznaczonego w rozumieniu art. 13b ust. 1 ustawy o drogach publicznych
(…)
Uchwała NSA z 9 października 2017r.